ekaloria.pl

Blog tematyczny o diecie, sporcie oraz zdrowiu

DietaZdrowie

Jakie witaminy ma marchew i dlaczego warto ją spożywać?

Jakie witaminy ma marchew i dlaczego warto ją spożywać?

Marchew to warzywo, którego wartości odżywcze i właściwości zdrowotne doceniano już w Starożytności. Istnieje ponad 60 odmian tego warzywa i znają ją w kuchni na całym świecie. Jakie witaminy ma marchew, jak wpływa na zdrowie i w jaki sposób ją przechowywać? Na te i inne pytania odpowiadamy w niniejszym artykule. Zachęcamy do lektury.

W dzisiejszym artykule dowiesz się:

  • Jakie witaminy ma marchew?
  • Jakie właściwości zdrowotne ma marchew?
  • Jak należy przechowywać warzywa, żeby nie utraciły drogocennych właściwości?

Sprawdź również: Jak trening pływacki wpływa na odchudzanie?

Jakie witaminy ma marchew?

Marchew najbardziej znamy jako źródło witaminy A. To prawda, ale zawiera ona wiele innych dobroczynnych substancji. Trzeba we wstępie wyjaśnić, że marchew zawiera dużą ilość karotenoidów, a więc przeciwutleniaczy o specyficznym pomarańczowym barwniku. Wśród nich dominuje zeaksantyna, likopen, luteina, alfa-karoten, a także beta-karoten (prowitamina A). Prowitamina A, kiedy dostanie się do organizmu człowieka, przekształca się w witaminę A, która ma ogromny wpływ na zdrowie (np. jego wzrok).

W skład marchwi wchodzi wiele przeciwutleniaczy takich, jak np. flawonoidy oraz związki fenolowe (np. kwas ferulowy lub kwas kawowy), które posiadają działanie przeciwrodnikowe. Ponadto w składzie marchwi znajdują się: witamina C, tiamina, ryboflawina, kwas foliowy, niacyna, witamina E, witamina K, witaminy 6. Warzywo jest także źródłem cennych minerałów, jak: wapń, magnez, żelazo, cynk, sód, fosfor oraz potas.

Właściwości zdrowotne marchwi

Ze względu na bogactwo witamin i minerałów marchew jest szczególnie polecana osobom, które cierpią na awitaminozę A (objawem jest bardzo sucha i szorstka skóra i wysychanie gałki ocznej). Dietę bogatą w to warzywo powinny stosować osoby z niedokrwistością, dzieci i młodzież w okresie silnego wzrostu oraz seniorzy). Systematyczne spożywanie marchwi ma bardzo dobry wpływ na zdrowie człowieka w wielu aspektach. Ze względu na obecność prowitaminy A (beta-karotenu) działa ona korzystnie na wzrok oraz odporność. Wpływa pozytywnie na skórę (w okresie młodzieńczym pomaga w leczeniu trądziku, a w późniejszych latach wspiera terapie przeciwzmarszczkowe). Marchew utrwala także opaleniznę.

Beta-karoten to silny przeciwutleniacz, który posiada właściwości antynowotworowe. Badania naukowe potwierdziły pozytywny wpływ przy zapobieganiu i leczeniu raka. Marchew, która jest spożywana w sporych ilościach zapobiega zachorowaniu na raka przełyku, jamy ustnej, krtani, a także pęcherza moczowego i prostaty. Marchew zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób związanych z układem krążenia. W jej składzie znajduje się pektyna, która obniża cholesterol we krwi działając tym samym przeciwmiażdżycowo. Warzywo jest polecane także osobom cierpiącym na chorobę wieńcową. Zawarte w nim flawonoidy zapobiegają skurczom naczyń wieńcowych serca. Marchew ma pozytywne działanie także przy zaburzeniach trawienia oraz perystaltyki jelit. Świeże warzywa i sok z nich wyciśnięty ma w składzie związki siarkowe, które sprzyjają rozwojowi dobroczynnych bakterii sprzyjających mikroflorze bakteryjnej jelit. Picie soku z marchwi wspiera układ trawienny, zalecane jest w szczególności małym dzieciom cierpiącym na zaparcia.

Sprawdź także: Czy tłuszcz palmowy jest szkodliwy dla zdrowia?

marchew

Jak przechowywać warzywa, żeby nie utraciły drogocennych właściwości?

Marchew można spożywać w różnych postaciach i po wielu obróbkach, można ją smażyć, gotować, piec w piekarniku etc. Niewątpliwie najzdrowsza jest spożywana surowa lub w postaci świeżo wyciskanego soku. W tej postaci – poza chrupaniem całego korzenia – można przyrządzać koktajle lub surówki. Gotowana na parze jest lekkostrawnym daniem bogatym w wiele substancji. Należy jednak pamiętać, że jeżeli pokroimy to warzywo przed gotowaniem to straci aż jedną czwartą wartości odżywczych, dlatego zaleca się, by gotować marchew w całości. Warto też pamiętać, że wszelkie warzywa najlepiej kupić od sprawdzonego i ekologicznego dostawcy, który nie stosował nawozów mineralnych. Marchew uprawiana z nawozami sztucznymi nie ma takich właściwości, jak ta pochodząca z naturalnych upraw. Warzywa należy przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu.

Podsumowując, marchew posiada bardzo dużo witamin, które pozytywnie wpływają na organizm człowieka.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *