ekaloria.pl

Blog tematyczny o diecie, sporcie oraz zdrowiu

DietaLifestyle

Bilans kaloryczny – kompendium wiedzy

Bilans kaloryczny – kompendium wiedzy

Osoby, które chcą pozbyć się kilku zbędnych kilogramów, powinny jak najszybciej dowiedzieć się, co to jest bilans kaloryczny. Niniejszy artykuł to dobry wybór także dla tych osób, które chcą nieco przybrać na masie.

Sprawdź również: Czym w rzeczywistości jest zdrowie według WHO?

Bilans kaloryczny – co trzeba wiedzieć?

W pierwszej kolejności warto wspomnieć o tym, że można wyróżnić bilans zrównoważony, dodatni i ujemny. Jeżeli chodzi o bilans zrównoważony, to występuje one wtedy, gdy intensywność poszczególnych procesów katabolicznych jest na tym samym poziomie, co intensywność procesów anabolicznych. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że masa ciała utrzymuje się cały czas na tym samym poziomie. Bilans dodatni oznacza z kolei mniejszą lub większą przewagę procesów anabolicznych nad katabolicznymi. Bilans dodatni, jak sama nazwa wskazuje oznacza oczywiście przyrost masy ciała. Występuje on wtedy, gdy w przeciągu dnia spożywamy więcej kalorii niż je zużywamy. Nadwyżka energii kumulowana jest w postaci masy tłuszczowej. Ujemny bilans kaloryczny, jak łatwo się domyślić oznacza przewagę procesów katabolicznych nad anabolicznymi. Opisane zjawisko prowadzi do zmniejszenie się masy ciała. Przy ujemnym bilansie kalorycznym organizm automatycznie wykorzystuje rezerwy energetyczne, a co najważniejsze – nasila się rozkład białek.

bilans kaloryczny

Redukcja a kalorie

Do redukcji masy ciała dochodzi wtedy, gdy podaż energii będzie mniejsza niż ilość wydatkowanej energii. Osoby, które chcą pozbyć się kilku zbędnych kilogramów mogą nie tylko ograniczyć kalorie w diecie, ale również mogą znacząco zwiększyć aktywność fizyczną. Pamiętać należy jednak o tym, że bezpieczne odchudzanie wymaga poznania granic, poniżej których nie należy schodzić.

Sprawdź również: Jak dbać o swoje zdrowie, czyli zdrowe nawyki

Ujemny bilans kaloryczny jak obliczyć?

Aby obliczyć deficyt kaloryczny w pierwszej kolejności należy dokładnie obliczyć, ile w rzeczywistości kalorii spalamy w ciągu dnia. Dobrym pomysłem jest również ustalenie, ile kalorii spalamy w przeciągu tygodnia. Pamiętać należy o tym, że w wielu przypadkach otrzymamy dane szacunkowe. Aby precyzyjnie oszacować ilość spalanych kalorii podczas treningu, można skorzystać z pomocy nowoczesnych zegarków, które monitorują aktywność fizyczną. Niestety nawet najlepsze zegarki z pulsometrem nie pokazują dokładnej liczby spalonych kalorii. Aby obliczyć ujemny bilans kaloryczny należy także obliczyć PPM, czyli Podstawową Przemianą Materii. Energia z PPM zużywana jest praktycznie przy wszystkich podstawowych procesach życiowych. Mowa tutaj na przykład o oddychaniu, pracy serca, czy też o krążeniu krwi. Aby obliczyć PPM warto skorzystać z pomocy wzoru Harrisa-Benedicta albo Mifflina. Dzięki wymienionym wzorom można obliczyć średnią liczbę kalorii, która jest spalana przez organizm w ciągu jednego dnia. Kolejnym krokiem jest odjęcie od CPM liczby spożytych kalorii. Bardzo ważne jest to, aby dokładnie uwzględnić kalorie ze wszystkich przyjmowanych posiłków. W internecie dostępne są specjalne platformy online, dzięki którym można błyskawicznie ocenić deficyt kaloryczny. Osoby, które chcą szybko schudnąć, powinny postawić na dietę niskokaloryczną.

Aktywnie w mieście

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *